Alexandra Frida en Eye Wish Opticiens lanceren een exclusieve collectie brillenaccessoires. Geïnspireerd door het sprookje Duizend-en-een-nacht, ontwierp Alexandra Frida onder andere 3D-geprinte brillenapplicaties, brillenkettingen, een brillenkoker en een brillendoekje. We spraken over de samenwerking met Alexandra Vollebregt, de vrouw achter het label Alexandra Frida!
Allereerst, waar staat het label Alexandra Frida voor?
“Het begon met een zelfgemaakte stof van zo’n duizend veren. Die heb ik gedigitaliseerd en laat ik elke collectie weer terugkomen. Die stof staat nu als symbool om vrouwen vleugels te geven. Daarnaast wil ik hen meegeven om je dromen te achtervolgen. Met die visie en boodschap heb ik dit vrouwenlabel opgezet.”
Hoe is de accessoire-collectie bij Eye Wish Opticiens tot stand gekomen?
“Toen mij werd gevraagd om met Eye Wish Opticiens samen te werken, heb ik eerst gekeken waar ze voor staan. Ik draag zelf ook een bril en kende de winkel uiteraard, maar verder had ik me er nooit echt in verdiept. Al snel kwam ik erachter dat er belangrijke raakvlakken waren. In de samenwerking was het belangrijk onze merken samen te brengen en dus fashion en brillen te combineren. Om de brillenaccessoires echt onderdeel te laten maken van Alexandra Frida, passen ze bij mijn nieuwe kledingcollectie. Zo maak ik mijn verhaal rond en is het niet zomaar een samenwerking.”
Welke raakvlakken zijn er dan met Alexandra Frida en Eye Wish Opticiens?
“Met mijn label wil ik vrouwen zelfvertrouwen geven, door zich goed te laten voelen in de kleding die ze dragen. Ze kunnen zichzelf zijn en met mijn kleding een boost krijgen. Ik heb gemerkt dat eigen identiteit ook bij Eye Wish Opticiens voorop staat, vooral door de stylisten die je een persoonlijk advies geven.”
Op je Instagram-pagina liet je al kleine previews van de collectie zien, waardoor heb jij je laten inspireren?
“De gehele collectie is geïnspireerd op het sprookje Duizend-en-een-nacht, waarin de latere koningin Scheherazade verhalen vertelt om in leven te blijven. Eén van die verhalen is bijvoorbeeld het verhaal van Aladdin. Het is een duister sprookje, maar daar haal ik vaker mijn inspiratie vandaan. Deze kledingcollectie heeft de naam ‘Scheherazade’ gekregen, vernoemd naar die koningin.”
En wat is het uiteindelijke resultaat?
“Het zijn voornamelijk brillenaccessoires en brillensieraden die ik zelf ook zou gebruiken. Zo heb ik drie verschillende brillenkettingen ontworpen, omdat ik mijn eigen bril in het atelier altijd kwijt ben. Deze zijn trouwens gebaseerd op het traditionele bedelkettinkje. Ook heb ik ervoor gekozen om brillenapplicaties te ontwerpen. Deze gouden bedels zijn in de collectie terug te zien in de varianten ‘Falcon’, ‘Beetle’ en ‘Cactus Flower’. Met deze accessoires ziet je bril er telkens anders uit, zonder een nieuw exemplaar te kopen.”
Voor het maken van die bedels maakte je gebruik van 3D-printen.
“Ja, klopt! Het wordt al gebruikt in de fashionindustrie, maar in de techniek kun je nog heel veel grenzen verleggen. Voor mij was het een enorme uitdaging. Ik ben gewend om alles in 2D te tekenen en daarna uit te werken in 3D. Maar om het te ontwerpen voor een 3D-programma, moest alles in tien tot twintig lagen worden getekend. Hier heb ik dan ook flink wat uurtjes in gestopt. Met mijn 3D-ontwerper heb ik het uiterste van de mogelijkheden opgezocht en we zijn heel blij met het resultaat!”
Over Alexandra Frida
De 31-jarige Alexandra Vollebregt debuteerde in 2014 met haar label Alexandra Frida tijdens de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. Het volgende jaar stond de Rotterdamse als enige Nederlandse modeontwerpster op de New York Fashion Week én werd ze genomineerd voor de Global Denim Awards. Met die ervaring en haar opleidingen aan het Amsterdam Fashion Institute en de ArtEZ Academie voor Art & Design, kunnen we haar een upcoming designer noemen!
Eigen identiteit staat voorop, zowel bij Alexandra Frida als bij Eye Wish Opticiens. Dat maakt deze samenwerking zo mooi!